Historiek OKOplus
In de schoot van het Overleg Kleine Onderwijsverstrekkers (OKO) werd een eigen leersteuncentrum opgericht: OKOplus.
De oprichting van dit leersteuncentrum heeft onder meer als doel de onderwijspedagogische eigenheid van de OKO-scholen gewoon onderwijs voldoende te vrijwaren. Doordat de leersteun voor de leerling kan uitgebreid worden naar ondersteuning op leraar- en teamniveau, wint het tegemoetkomen aan deze eigenheid aan belang.
Missie
“OKOplus streeft ernaar leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Vlaanderenbreed optimale kansen te bieden om te groeien en te leren. OKOplus wil leerkrachten en schoolteams versterken bij de realisatie van hun inclusieve schoolvisie en -praktijk. Door samen te werken met scholen, ouders, leerlingen en relevante partners streven we naar een samenleving die inclusie en gelijkwaardigheid omarmt.”
Visie
Als leersteuncentrum hebben wij de opdracht om scholen voor gewoon basis- en secundair onderwijs leersteun te bieden op basis van de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerling, de leerkracht en het schoolteam met een maximaal effect op de klasvloer.
De leersteun krijgt vorm op basis van een proces van handelingsgericht en planmatig werken. Dit gebeurt vanuit een samenwerking tussen de leerondersteuner, de leerkracht, de leerling, de ouders, het schoolteam en eventuele andere partners.
Doelstellingen
- Leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften kwalitatieve leersteun bieden;
- Welbevinden, zelfredzaamheid, leerwinst, ontplooiing en participatie bevorderen bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften;
- Doelgericht samenwerken met leerkrachten en schoolteams bij het creëren van een inclusieve klas- en schoolpraktijk;
- Gericht leersteun bieden op leerling-, leerkracht- en/of teamniveau;
- Verbindend samenwerken met alle betrokken partijen (leerlingen, ouders, leerkrachten, school…)