Alle vragen van directies, zorgcoördinatoren, leerkrachten en ouders vind je hier.
Heb je een vraag en je vindt het antwoord niet op onze website? Neem dan contact op met het informatiepunt (infopunt@okoplus.be).
Leerlingen die erbij komen tijdens het lopende schooljaar, wat gebeurt er met hen?
Aanmelden van leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag kan gedurende heel het schooljaar bij het leersteuncentrum OKOplus, zowel voor de brede als de kleine types. Nadat de school het leersteuncentrum OKOplus op de hoogte heeft gebracht wordt de leersteun binnen de 10 schooldagen opgestart. De opstart start onder meer via observatie en een gesprek met de zorgcoördinator.
Komen er doorheen het jaar lestijden erbij in onze school?
Er komen geen lestijden bij doorheen het schooljaar voor de brede types. Indien er nieuwe verslagen van het kleine type zijn, dan komen er uren bij vanaf 1 februari. We verdelen die aan de scholen waar er leersteunvragen op fase 2 en/of 3 liggen. Let op: zijn er leerlingen klein type die jouw school verlaten voor 1 februari, dan zijn deze uren weg. Dwz, deze uren worden doorgeschoven naar scholen waar er nieuwe leersteunvragen liggen na 1 februari.
Er is een leerling met een IAC-verslag type 2 dat zou starten in onze school op 1 maart, krijg ik extra leersteun?
Er komen geen lestijden bij na 1 februari, omdat er geen extra lestijden meer zijn. Er is op jouw school een leerondersteuner aan de slag, deze zal samen met de zorgcoördinator van jouw school kijken naar de leersteunvraag van deze leerling . Het kan zijn dat er leersteuntrajecten on hold worden geplaatst of dat de intensiteit van sommige trajecten wordt verminderd. Leersteun is een dynamisch gegeven nieuwe leersteunvragen doorheen het schooljaar, dienen steeds bekeken te worden in het totale schoolpakket.
Opmerking: indien de leerling met een IAC-verslag type 2 het volgend schooljaar nog steeds ingeschreven is in jouw school, dan zal het leersteunpakket uitgebreid kunnen worden.
Wat als een leerling start na de paasvakantie, hoe ziet de leersteun er dan uit de laatste maanden van het schooljaar?
Na de paasvakantie wordt er enkel nog leersteun geboden op klasniveau, de leerondersteuner kijkt dan hoe de leerkracht ondersteund kan worden in het omgaan met de leerling met specifieke onderwijsbehoeften.
Wat kan ik als school verwachten van de opstart van leersteun in mijn school?
De leerondersteuner gaat in overleg met de zorgcoördinator, daarbij wordt op schoolniveau en klasniveau gekeken welke leervragen er liggen in fase 2 en fase 3 van het zorgcontinuüm. Op basis hiervan worden de leersteuntrajecten uitgewerkt. Leerlinggerichte leersteuntrajecten kunnen ook nog steeds maar worden op termijn in gekanteld in klas en/of schoolondersteuning.
Bij welke leersteuntrajecten is er sprake van oudergesprekken?
Binnen OKOplus (en ook het onderwijs, CLB) is het decretaal bepaald dat er handelingsgericht gewerkt moet worden. Een van de zeven uitgangspunten is dat er samengewerkt moet worden met ouders. Daarom wordt er in een individueel leersteuntraject een leersteunplan opgesteld voor een leerling. Dit leersteunplan bevat de leersteunvraag, doelen, acties en wordt minstens 2 per jaar geëvalueerd. Dit leersteunplan krijgen ouders na elk evaluatiegesprek met de ondersteuner, klaskleerkracht en/of zorgco.
Indien er leersteuntrajecten op schoolniveau en/of klasniveau zijn, dan wordt er gewerkt met het schoolteam en de klasleerkracht. Hierbij wordt het leersteunplan op dit niveau uitgewerkt, ouders krijgen hier geen inzage in.
Hoe worden leerondersteuners gekoppeld aan een school?
-
- Eén leerondersteuner bij individuele leersteuntrajecten
Vraagt de school leersteun aan bij OKOplus, dan kunnen de leerling en de leerkracht rekenen op een vaste leerondersteuner. Achter deze leerondersteuner staat een multidisciplinair team, waaronder leerkrachten, kinesisten, psychologen, orthopedagogen, logopedisten met handicapspecifieke-, onderwijskundige-, inclusie- en coachingsexpertise. Door de kennis en ervaring met elkaar te delen tijdens intervisiemomenten, zoeken we samen een antwoord op elke leersteunvraag.
-
- Verschillende leerondersteuners per school
Sommige scholen hebben diverse leersteunvragen op fase 2 en fase 3, dit vraagt diverse expertises. Vandaar dat OKOplus kijkt naar de leersteunvragen die er liggen, op basis hiervan worden leerondersteuners gekoppeld aan scholen.
-
- 1 februari: extra uren kleine type
Doorheen het schooljaar komen er uren bij voor de kleine types, dan kunnen wij leerondersteuners hun opdracht uitbreiden. Het kan zijn dat er door het groot aantal leersteunvragen er nog een extra leerondersteuner na 1 februari start in jouw school.
Hoe kunnen hulpmiddelen die ingezet worden tijdens de leersteun duurzaam geïntegreerd worden op mijn school?
Leerondersteuners brengen hulpmiddelen en/of digitale tools aan voor leerlingen, ze nemen altijd de leerkracht mee in dit verhaal. Leerondersteuners werken verbindend samen, dit gebeurt op drie verschillende niveaus (school, klas en leerling) na verloop van tijd dient de leerkracht en/of het team deze tools zich eigen te maken.
Aan het eind van het schooljaar wordt er samen met de zorgcoördinator op schoolniveau geëvalueerd welke tools de ondersteuner heeft binnengebracht. Tijdens dit gesprek met de zorgcoördinator kan er bekeken worden welke tools duurzaam geïntegreerd kunnen worden in de schoolwerking. Leerondersteuners moeten zich als het ware op termijn overbodig kunnen maken.
Hoe kunnen de ondersteuners teams en/of leerkrachten professioneel ondersteunen dat de leersteun boven de brede basiszorg & verhoogde zorg uitkomt?
Het is leersteun in fase 2 en fase 3 van het zorgcontinuüm. Het is belangrijk aan het begin van het schooljaar als leerondersteuner een gesprek te hebben met de zorgcoördinator, om zo leervragen per school te identificeren.
Als leersteuncentrum hebben we een heel team van leerondersteuners (60), leervragen van een school kunnen in een intervisiegroep en/of onderzoeksgroep worden bekeken.
Er is een hele leeromgeving (MS Teams) waar heel wat bronnenmateriaal is rond het werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Er wordt vaak gezegd het kind krijgt de uren – dit wordt door sommige CLB-medewerkers zo aan de ouders gecommuniceerd – maar in de werkelijkheid zijn het geen kind-uren maar klasuren?
Het leersteuncentrum krijgt uren vanuit de overheid, dit zijn geen “kind-uren” maar uren dat het leersteuncentrum krijgt om leerondersteuners aan te stellen. Er worden per school die deel uitmaakt van OKOplus leerondersteuners aangesteld op basis van de leervragen die er liggen in fase 2 en fase 3 van het zorgcontinuüm.
–> Vanaf schooljaar 24-25 krijgen ouders (waarvan hun leerling een verslag heeft) een brief vanuit het leersteuncentrum, op die manier verhelderen we onze werking.
Hoe ziet het begeleidingstraject eruit voor een startende leerondersteuner?
Beginnende leerondersteuners van het leersteuncentrum krijgen een passende aanvangsbegeleiding, elke starter kan rekenen op volgende begeleiding:
-
- Kickstartsessies: de directeur en coördinator staan in voor de coaching en kickstart. Tijdens de kickstartsessies komen inhoudelijke thema’s aan bod zoals het opstellen van een leersteunplan, het leersteuntraject, samenwerken met ouders …. en intervisie.
-
- Coachingssessies op vraag: tijdens de coachingsessies wordt er op maat van de starter gewerkt, sommigen hebben nood aan wekelijks een overlegmoment, anderen hebben extra toelichting nodig bij het werken met MS Teams …. We (directie en coördinator) proberen via de coachingsessies in te spelen op de noden van de starters.
-
- Mentor-coach: elke leerondersteuner krijgt een collega als mentor-coach, deze persoon zorgt dat je je thuis voelt in de organisatie.
-
- Collegiale visitatie: in de tweede helft van het schooljaar kan je als starter langsgaan bij een collega, je kan participerend observeren. De doelen van het bezoek worden op voorhand vastgelegd, na de observatie volgt een reflectiegesprek met de collega ondersteuner.
Wat is mijn taak als directeur van een school gewoon onderwijs in het samenwerken met leerondersteuners en het leersteuncentra?
-
- De leerondersteuners: de leerondersteuners worden aangesteld door de directeur van het LSC OKOplus, het is dan ook de taak van de directeur en coördinator om leersteunplannen op te volgen en functioneringsgesprekken en evaluatiegesprekken te houden. Heb je vragen, bedenkingen, opmerkingen over de leerondersteuner ga in eerste instantie in gesprek met de leerondersteuner –> daarna melden bij de directeur en/of coördinator (infopunt@okoplus.be).
- Het schoolteam: het is wel belangrijk dat je als directeur van een school, de samenwerkingsafspraken kenbaar maakt bij het team waar de leerondersteuner mee samenwerkt. Daarnaast dienen er regelmatig gesprekken te zijn tussen de zorgcoördinator en klasleerkracht en de leerondersteuner.
- Samenwerken met ouders en leerlingen: bij individuele leersteuntraject dient de school (leerkracht en/of zorgco) de ouders 2 keer per jaar uit te nodigen voor een evaluatiegesprek. De leerondersteuner en klasleerkracht zijn hier steeds bij aanwezig. Bij oudere leerlingen (afhankelijk van het ontwikkelingsniveau) kunnen zij eveneens uitgenodigd worden op dit evaluatiegesprek.
- Leersteunraad: de leersteunraad is een overlegorgaan binnen OKOplus, het is een erkenningsvoorwaarde voor alle leersteuncentra. Elke school of een afgevaardigde dient deel uit te maken van de leersteunraad. De leersteunraad komt 2 keer per jaar samen en geeft advies over het beleid.
Ik zou als ouder graag meer informatie krijgen over jullie werking, hoe krijg ik dit?
De leerondersteuner stuurt 2 keer per jaar de infobrochure naar ouders waarbij hun kind een individueel leersteuntraject heeft. De 2 periodes zijn:
-
- September/oktober
- Februari/maart
Het leersteuncentrum organiseert 2 keer per jaar een digitaal infomoment over hun werking. De leerondersteuner brengt jou hiervan op de hoogte, daar het leersteuncentrum niet over de persoonlijke gegevens van ouders beschikt (dit is conform GDPR-wetgeving).